Fortsätt till huvudinnehåll

Högre än någonsin

För den som följer den här bloggen är det ganska uppenbart att jag tycker om statistik, siffror, extremer och rekord av allehanda slag. Så när jag får bestiga en topp och samtidigt slå höjdrekord så är det en stor händelse för mig. Den 16 juli var en solig och projektintensiv dag i Dalarnas skog och mark. Jag, Kicki och hennes hund Harry hade redan kört många mil och avverkat över en höjdkilometer (Falun och Rättvik) när vi på kvällskvisten lämnade Orsa tätort för att bestiga mäktiga Korpimäki/Korpmäck, 732 möh. Spännande kuriosa om detta berg är att det inte bara är högst i Orsa kommun, utan det är det högsta helt skogsklädda berget i hela Norden. Imponerande, inte sant?

Mitt ute i Orsa finnmark finns inte så många tätorter eller samhällen att förhålla sig till, men man hittar Korpimäki om man kör E45 norrut och svänger av åt nordväst vid Ämådalen. Hyggliga grusvägar finns på båda sidor om berget, som man knappast kan missa där det tornar upp sig som en långsträckt korv i skogen. Att ta sig upp på Korpimäki är en historia i sig, det är nämligen ett mycket brant berg (jag har aldrig innan sett så täta höjdkurvor på en karta) helt utan stigar eller leder att följa. Mycket tack vare kartläsar-Kicki valde vi att angripa Korpimäki söderifrån, och gå längs en något mindre stupbrant bergrygg. Pulsen var långt från viloläge, man var tvungen att hålla noggrann utkik efter björnar som ska finnas i gott antal här, men det var en av de bästa bestigningarna jag gjort hittills. Den orörda naturskogen var gles, gammal och vacker, utsikten på toppen något i hästväg. Tack Korpimäki, för att du fick mig att känna att jag besteg ett riktigt berg och inte en kulle eller backe. 

Fotnot: Kickis oväntat stora respekt för björnar (kanske förstärkt av den hög med björnbajs vi såg) ledde till att vi tog den kortaste och även absolut brantaste möjliga vägen ned från Korpimäki. Fort skulle det gå, och småläskigt var det, men vi klarade oss helskinnande. 










Kommentarer

  1. Har ni varit upp på Korpmäck så har ni säkert också varit i Fågelsjö! ? Har inte lyckats ta mig till några av dom platserna trots otaliga resor mellan Rot och Ulvsjö - Sveg och även E45 passerade Kräckelbäcken senast igår! Intresserad av bilder från Fågelsjö!

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!

    Roligt projekt du håller på med, jag ska iväg på tur till Stora Korpimäki i helgen och när jag sökte efter bilder så hittade jag din blogg.

    Jag först blev lite förvirrad eftersom du skrev att berget ligger i Orsa Kommun men sen slog det mig att det är två olika berg! Du var på Korpimäki i Orsa Kommun (732 m ö.h.) och berget jag tänker besöka är Stora Korpimäki i Ljusdals Kommun (711 m ö.h.).

    Stora Korpimäki ligger cirka 2-3 mil norrut från Korpimäki, har vandringsstig ända upp till toppen och är alltså Ljusdals Kommuns (och Gävleborgs Läns) högsta punkt som jag förstått det. Lite roligt att det heter "Stora" fast det egentligen är lägre än Orsas Korpimäki. Antar att du kommer att stöta på detta berg i framtiden om du nu inte redan gjort det!

    /Anton, Hälsingland

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Malmö stad

I Oxie kyrkby utanför Malmö ställdes jag inför ett dilemma för första gången under projektets gång. Vad är egentligen en naturlig höjd? Att Kungshögarna (i synnerhet den östra, 66 möh) är Malmö stads högsta punkt står klart. Men Kungshögarna är konstruerade. Låt vara för dryga 1500 år sedan under bronsåldern, men faktum kvarstår. Kan detta då betraktas som en legitim högsta naturlig punkt? Det är ju en av grundpelarna som projektet vilar på. Jag bestämde mig för att besvara mina egna tvivel med ett ja. För att ytterligare vässa min argumentation tänker jag att Kungshögarna måste vila på den högsta fullkomligt naturliga punkt som finns i Malmö stad, så mycket höjer de sig inte över marken att det ska kunna råda tvivel därom.  Nåväl, till själva bestigandet nu. Det var jag och min hittills väldigt trofaste toppföljeslagare Sannah som befann oss i Malmö och tog lokalbussen genom mindre sevärda regioner ut mot Oxie. Jag iförd min sprillans nya topp(!)luva som passar bra i snålblåsten på v

Solnas högsta punkter

Likt sin stora och nära granne Stockholm utgör Solna en tolkningsfråga när det kommer till högsta punkten i kommunen. Detta med att bygga storstad inklusive dess infrastruktur gör helt enkelt att det ibland blir en hel del mark och bråte som inte kan vara kvar där den låg från början. Massor av massor måste flyttas, schaktas, dumpas någonstans. En kulle, en höjd eller ett berg uppstår. Men vi tar det från början när det gäller Solna, och informationen har jag hämtat från denna artikel skriven Eva Molander för Kulturvärden 2/03 (Statens Fastighetsverk).  Hagakullen, invid E4 i norra delen av Hagaparken, var från början ungefär 50 meter över havet. Kullen kom att användas som grustäkt och som lägst var den urgröpt till halva sin höjd. Man beslöt sig sedermera för att återställa kullen, både höjd- och utseendemässigt. Samtidigt behövde man någonstans att göra av rivningsmassorna från Brunkebergsåsen och skövlingen av de gamla Klarakvarteren i Norrmalm i Stockholm på 1960-talet. Sagt oc

Täby, Upplands Väsby och Järfälla

Dagen efter att jag prickat av fyra toppar söder om Stockholm var det dags att ge sig i kast med huvudstadens norra delar. Mamma och hennes sambo Mikael ställde vänligt upp med både bil och sällskap. Vi började med att åka till Löttingekullen, 59 möh, i Täby kommun. Bilpendlar man på Norrortsleden så passerar man (antagligen ovetandes) ofta mitt under Täbys högsta punkt, i Löttingetunneln. Promenaden fram till Löttingekullens topp var på alla vis lätt och angenäm, det var bara att följa Roslagsleden. Vid ett röse fanns en fin snidad skylt som bekräftade att man kommit dit man skulle. Obligatorisk fotografering följde, innan vi hastade vidare.  Om jag inte skulle ha fått nog av soptippar föregående dag när Huddinges högsta punkt beträddes, så var det ju en himla tur att också Upplands Väsby kommun valt att förlägga en soptipp så många meter över havet som möjligt. Vällstatippen heter soptippen, och toppen benämns enligt kommunala källor Hjältartorp. Jag betvivlar dock starkt at