Fortsätt till huvudinnehåll

Kebnekaise sydtopp 2097,8 möh

Det finns en anledning till att jag inte rapporterat om den nu 8 månader gamla expeditionen till Sveriges högsta punkt förrän nu. Det är svårt att veta var jag ska börja och hur jag ska gå tillväga för att sätta ord på en av mitt livs häftigaste upplevelser. Men vi tar det väl från början, vid spår 4 eller 5 på Stockholms Central i början av juli 2015. 

Med en minutiöst packad 65-liters ryggsäck som sällskap var jag på plats på perrongen i god tid innan nattåget mot Kiruna skulle avgå. Strax anslöt resten av gänget, som jag nu tänker presentera: 
  • Kicki - Mycket god vän och den som förutom mig själv deltagit på flest toppturer i det här projektet.
  • Magnus - Kickis BFF tillika kursare och även kär vän till undertecknad. Har själv dragit igång ett topprojekt med Nordens fem highpoints som spelplan.
  • Daniel - För mig ny och väldigt trevlig bekantskap. Vän med K och M. Störst fjällvana i gänget och den som på ett strålande sätt komponerat alla måltider.
Arton timmar efter samlingen på Stockholm C kunde vi hyfsat utvilade kliva av tåget i Kiruna för att direkt byta färdmedel till buss. Vägs ände när man ska till Kebnefjällen är Nikkaluokta, knappa tio mil västerut från Kiruna. Från Nikkaluokta är det apostlahästarna som gäller, om man inte hör till de vandringsskygga eller mer bekväma som nyttjar helikopter eller åker båt på Laddjujavri en bit av vägen. Det är två mil att gå från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation, en distans man kan klara på en dag även med tung packning. Vi valde att gå ungefär 16 km innan vi slog läger för natten. Den utsikt som erbjöds när man stack näsan utanför tältet var storslagen: hela Kebnekaise-massivet tornade upp sig framför oss. Visste man var man skulle titta så skymtade faktiskt glaciären på sydtoppen fram som en vit liten puckel. Målet med hela expeditionen var med andra ord i sikte!





Vår plan var att under dag tre eller fyra ge oss iväg på toppbestigning. Om vädret skulle tillåta det, vill säga. Att kunna ta sig upp på Kebnekaise är ganska väderberoende och man vill inte chansa och utsätta sig för onödiga risker. Det gäller att ha respekt för fjället. 2015 var dessutom ett år då sommaren var så sen i de svenska fjällen att den på vissa håll faktiskt aldrig anlände alls - våren gick över direkt i höst, meteorologiskt sett. 

Dag två på plats spenderades med en tur upp i Tarfaladalen, som ligger "bakom" Kebnekaise. Tarfala bjuder på Sveriges mest högalpina miljö och längst in i dalen ligger Tarfala forskningsstation som bland annat håller koll på glaciärer och ansvarar för den årliga mätningen av Kebnekaise sydtopp. Toppen växte mellan 2014 och 2015, just tack vare den uteblivna sommaren och glaciärsmältningen den medför. Höjden 2097,8 meter över havet gör att sydtoppen 2015 är exakt en meter högre än nordtoppen (som består av berg) och behåller sin status som Sveriges högsta punkt. 

Dag tre kom och gick, vi ägnade den åt att byta tältplats till ett bättre utgångsläge för toppbestigningen, närmare bergets fot. Vi spanade också in serviceutbudet på välbesökta STF Kebnekaise fjällstation. Men mest höll vi tummarna för att vädret kommande dag, lördag den 4 juli, skulle lätta upp och vara på vår sida så att vi inte behövde åka hem med oförrättat ärende. Prognoserna, som först sett ganska dystra ut med blåst och nederbörd, började så småningom verka lovande. Vi beslöt oss för att köra. Vi hyrde snöskor på fjällstationen och la oss i god tid för att vila de muskler som snart skulle utsättas för stora prövningar. 








 Det finns två leder upp till toppen av Kebnekaise. Den östra leden är kortare men kräver guide på grund av glaciärpassage och klätteravsnitt. Vi valde den västra leden. Tur och retur: ca 18 km och 1800 höjdmeter över bitvis branta och steniga partier. Detta år även kryddat med lite fler och större snöfält än vanligt, därav snöskor för att slippa pulsa i höftdjup snö. Den västra leden går faktiskt förbi och över ett annat ganska högt berg som man därför får bestiga som ren bonus: Vierramvare, 1711 möh. Vi startade vår vandring runt klockan sju på morgonen. Dimman låg fortfarande tät i stora delar av dalen och sikten var inget vidare. På grund av det tappade vi orienteringen en stund och irrade oss bort från leden någon kilometer i början. Vi förstod tack och lov att vi var på fel väg så vi tog oss relativt snart tillbaka till rätt rutt. Därefter var vi noga med att titta efter de röda markeringar som markerar leden. 

Efter sju tuffa och tappra timmar med pauser för lunch, snacks och på- och avtagande av snöskor tittade en vit strut av snö upp någon kilometer framför oss. Kebnekaise sydtopp. Så löjlig den ser ut, minns jag att jag tänkte, löjlig men väldigt lockande. Det var en mäktig upplevelse att släpa sig upp de sista stegen, blicka ut över en nu strålande solig fjällvärld och ta in att man klarat av att bestiga Sveriges högsta berg. Det sägs att man kan se ganska många procent av Sveriges yta från toppen. Det kan nog stämma. En annan sak som blev tydlig är att bestigning av nordtoppen verkligen inte är en lek. Den smala fjällrygg man behöver passera för att komma till nordtoppen såg rent livsfarlig ut med stup på båda sidor. Tack och lov för projektets skull hann jag ta Kiruna kommuns högsta punkt så länge sydtoppen håller ut som högre. 













Vägen ned tog sedan "bara" fem timmar. För mig fick ordet trötthet en helt ny betydelse och innebörd efter denna dag. Som tur var hade jag mina tre tappra kamrater med mig. De bar vår gemensamma toppackning betydligt längre än jag, så utan deras karaktär och starka drag av bergsget hade det varit ännu tuffare. Vi tog oss sedan välbehållna tillbaka samma väg vi kommit mot Nikkaluokta, och vidare hem mot huvudstaden. Jag lämnade Kebnekaise med en nyvunnen smak för fjäll och vandring. Tur är väl det, det finns ju fler kommuner än Kiruna där den högsta punkten är riktigt hög...
 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Malmö stad

I Oxie kyrkby utanför Malmö ställdes jag inför ett dilemma för första gången under projektets gång. Vad är egentligen en naturlig höjd? Att Kungshögarna (i synnerhet den östra, 66 möh) är Malmö stads högsta punkt står klart. Men Kungshögarna är konstruerade. Låt vara för dryga 1500 år sedan under bronsåldern, men faktum kvarstår. Kan detta då betraktas som en legitim högsta naturlig punkt? Det är ju en av grundpelarna som projektet vilar på. Jag bestämde mig för att besvara mina egna tvivel med ett ja. För att ytterligare vässa min argumentation tänker jag att Kungshögarna måste vila på den högsta fullkomligt naturliga punkt som finns i Malmö stad, så mycket höjer de sig inte över marken att det ska kunna råda tvivel därom.  Nåväl, till själva bestigandet nu. Det var jag och min hittills väldigt trofaste toppföljeslagare Sannah som befann oss i Malmö och tog lokalbussen genom mindre sevärda regioner ut mot Oxie. Jag iförd min sprillans nya topp(!)luva som passar bra i snålblåsten på v

Solnas högsta punkter

Likt sin stora och nära granne Stockholm utgör Solna en tolkningsfråga när det kommer till högsta punkten i kommunen. Detta med att bygga storstad inklusive dess infrastruktur gör helt enkelt att det ibland blir en hel del mark och bråte som inte kan vara kvar där den låg från början. Massor av massor måste flyttas, schaktas, dumpas någonstans. En kulle, en höjd eller ett berg uppstår. Men vi tar det från början när det gäller Solna, och informationen har jag hämtat från denna artikel skriven Eva Molander för Kulturvärden 2/03 (Statens Fastighetsverk).  Hagakullen, invid E4 i norra delen av Hagaparken, var från början ungefär 50 meter över havet. Kullen kom att användas som grustäkt och som lägst var den urgröpt till halva sin höjd. Man beslöt sig sedermera för att återställa kullen, både höjd- och utseendemässigt. Samtidigt behövde man någonstans att göra av rivningsmassorna från Brunkebergsåsen och skövlingen av de gamla Klarakvarteren i Norrmalm i Stockholm på 1960-talet. Sagt oc

Täby, Upplands Väsby och Järfälla

Dagen efter att jag prickat av fyra toppar söder om Stockholm var det dags att ge sig i kast med huvudstadens norra delar. Mamma och hennes sambo Mikael ställde vänligt upp med både bil och sällskap. Vi började med att åka till Löttingekullen, 59 möh, i Täby kommun. Bilpendlar man på Norrortsleden så passerar man (antagligen ovetandes) ofta mitt under Täbys högsta punkt, i Löttingetunneln. Promenaden fram till Löttingekullens topp var på alla vis lätt och angenäm, det var bara att följa Roslagsleden. Vid ett röse fanns en fin snidad skylt som bekräftade att man kommit dit man skulle. Obligatorisk fotografering följde, innan vi hastade vidare.  Om jag inte skulle ha fått nog av soptippar föregående dag när Huddinges högsta punkt beträddes, så var det ju en himla tur att också Upplands Väsby kommun valt att förlägga en soptipp så många meter över havet som möjligt. Vällstatippen heter soptippen, och toppen benämns enligt kommunala källor Hjältartorp. Jag betvivlar dock starkt at