Fortsätt till huvudinnehåll

GÄSTBLOGGARE KICKI: Mora kommun


Efter att ha spanat länge och och suckat över otillgängligheten hos Mora kommuns högsta punkt, Knausås, som befinner sig i Norra Mora Vildmark, gjorde vi slag i saken och begav oss ut på pilgrimsvandring. Knausås, 787 möh, når man enklast genom att vandra längs Romboleden, en pilgrimsled som går mellan Köping och Trondheim. 

Vi såg inte en enda pilgrim på vår färd. Att kalla detta för led är också överreklamerat. Visst är ”leden” väl markerad, med mycket färg på träd och stubbar, men p.g.a. avsaknad av pilgrimer så finns det ingen stig att gå på, det är mest ris, mosse, myr och sten. Längs leden så finns det några vindskydd - tacksamma hållpunkter för att veta hur mycket av leden man har avklarat/har kvar att avklara. Vi var väldigt tacksamma över Saras senaste prylinköp, nämligen en handhållen GPS fulladdad med ett utsnitt av området från friluftskartan. 

Vi började dagen tidigt på morgonen med att lämna min släktgård i Bäsna, sedan färdades vi nordväst till Älvdalen, lämpligt nog mötte vi också ett stort gäng cyklister som körde tävlingen Siljan runt. Efter ett pit stop i Älvdalen där öl, käk och fiskekort införskaffades fortsatte vi norrut mot Balser, en liten samling friluftsstugor där vi parkerade bilen för att påbörja vår pilgrimsfärd. Med humöret på topp och alldeles för mycket packning (vi borde inte ha släpat fiskegrejerna med oss) började vi vandra längs en stig som skulle ansluta oss till Romboleden. Den smäckra vandringen från Balser till Knausås skulle bli 1,25 mil enkel väg, med alldeles för mycket onödig packning. 

Som jag redan nämnt så blev vi såklart väldigt chockade över avsaknaden av stig när vi väl kom fram till Romboleden. Leden i sig var vacker, vi hade otrolig tur med vädret och njöt stundvis av en härlig vildmarksutsikt. Envishet/lathet fick mig att korsa myrar som Sara valde att vandra runt. Väl framme i höjd med Singelåsen var det dags att vika av från Romboleden för att gå 3 km i vildmarken till Knausås. Att hålla en rak riktning var betydligt svårare än vi trodde och var här otroligt tacksamma över den handhållna GPSen. 
 
Knausås har en milsvid, vacker utsikt över en äkta vildmark, åt vilket håll man än tittar så ser man inte en enda mänsklig konstruktion. På toppen kunde vi dock se vissa spår från tidigare besökare, nämligen rester från en eldstad. Med tanke på den långa färden till Knausås och den precis lika långa färden tillbaks så blev vårt uppehåll på toppen relativt kort. Med väldigt tunga steg började vi vandra 1,25 mil tillbaka till Balser. Att gå samma väg man redan gått en gång är inte så kul, och att göra det i över en mil är ännu tråkigare, men de sista hundra metrarna var ljuvliga. Väl framme vid bilen så åkte kängorna av, fast jag fick inte ha dem av särskilt länge eftersom Sara klagade över den odör som mina fötter hade lyckats få efter 2,5 mils vandring. 

Eftersom det här var en äkta vildmarkstur så var det nu dags att leta upp en lämplig tält- och fiskeplats för natten. Vid sjön Mossi, som egentligen var en uppdämning av älven Rotnen, satte vi upp vårt tält. Jag fick äntligen ta av mig kängorna igen och lyckades med bedriften att punktera blåsorna jag fick på båda hälarna genom att kliva bland tallbarr och blåbärsris. Efter lite omplåstring och käk så började vi fiska, och vilken fiskelycka vi fick! Fem-sex gäddor och två abborrar, till och med gädda på fluga, det måste ha varit några rejält utsvultna gäddor. Vi hade tänkt ta en till topp dagen efter, men våra möra kroppar sa ifrån så vi försökte istället med att fiska öring utan större framgång. Efter att ha kastat bort alldeles för många drag och flugor så gav vi upp och återvände till civilisationen. 










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Malmö stad

I Oxie kyrkby utanför Malmö ställdes jag inför ett dilemma för första gången under projektets gång. Vad är egentligen en naturlig höjd? Att Kungshögarna (i synnerhet den östra, 66 möh) är Malmö stads högsta punkt står klart. Men Kungshögarna är konstruerade. Låt vara för dryga 1500 år sedan under bronsåldern, men faktum kvarstår. Kan detta då betraktas som en legitim högsta naturlig punkt? Det är ju en av grundpelarna som projektet vilar på. Jag bestämde mig för att besvara mina egna tvivel med ett ja. För att ytterligare vässa min argumentation tänker jag att Kungshögarna måste vila på den högsta fullkomligt naturliga punkt som finns i Malmö stad, så mycket höjer de sig inte över marken att det ska kunna råda tvivel därom.  Nåväl, till själva bestigandet nu. Det var jag och min hittills väldigt trofaste toppföljeslagare Sannah som befann oss i Malmö och tog lokalbussen genom mindre sevärda regioner ut mot Oxie. Jag iförd min sprillans nya topp(!)luva som passar bra i snålblåsten på v

Solnas högsta punkter

Likt sin stora och nära granne Stockholm utgör Solna en tolkningsfråga när det kommer till högsta punkten i kommunen. Detta med att bygga storstad inklusive dess infrastruktur gör helt enkelt att det ibland blir en hel del mark och bråte som inte kan vara kvar där den låg från början. Massor av massor måste flyttas, schaktas, dumpas någonstans. En kulle, en höjd eller ett berg uppstår. Men vi tar det från början när det gäller Solna, och informationen har jag hämtat från denna artikel skriven Eva Molander för Kulturvärden 2/03 (Statens Fastighetsverk).  Hagakullen, invid E4 i norra delen av Hagaparken, var från början ungefär 50 meter över havet. Kullen kom att användas som grustäkt och som lägst var den urgröpt till halva sin höjd. Man beslöt sig sedermera för att återställa kullen, både höjd- och utseendemässigt. Samtidigt behövde man någonstans att göra av rivningsmassorna från Brunkebergsåsen och skövlingen av de gamla Klarakvarteren i Norrmalm i Stockholm på 1960-talet. Sagt oc

Täby, Upplands Väsby och Järfälla

Dagen efter att jag prickat av fyra toppar söder om Stockholm var det dags att ge sig i kast med huvudstadens norra delar. Mamma och hennes sambo Mikael ställde vänligt upp med både bil och sällskap. Vi började med att åka till Löttingekullen, 59 möh, i Täby kommun. Bilpendlar man på Norrortsleden så passerar man (antagligen ovetandes) ofta mitt under Täbys högsta punkt, i Löttingetunneln. Promenaden fram till Löttingekullens topp var på alla vis lätt och angenäm, det var bara att följa Roslagsleden. Vid ett röse fanns en fin snidad skylt som bekräftade att man kommit dit man skulle. Obligatorisk fotografering följde, innan vi hastade vidare.  Om jag inte skulle ha fått nog av soptippar föregående dag när Huddinges högsta punkt beträddes, så var det ju en himla tur att också Upplands Väsby kommun valt att förlägga en soptipp så många meter över havet som möjligt. Vällstatippen heter soptippen, och toppen benämns enligt kommunala källor Hjältartorp. Jag betvivlar dock starkt at